Perskaitę šį žodynėlį interneto reklamos guru tikrai netapsite, tačiau visi SEO ir rinkodaros agentų projektų vadovai daugiau už nosies jūsų irgi nevedžios, susakydami daugybę terminų ir sutrumpinimų vienu metu. Pasistengėme trumpai, bet aiškiai paaiškinti kiekvieną iš šių dažniau ar rečiau rinkodaros srityje vartojamų frazių. Dauguma jų yra nelietuviškos arba sutrumpinimai, todėl norime, kad būtų kuo mažiau painiavos.
Kas mums iš to? Pasisakome už skaidrumą ir atvirumą. Tikri savos srities profesionalai neturi slėptis už „mandrų“ žodžių, o viską paaiškinti savo klientams paprastai, aiškiai ir nuoširdžiai. Skaitykite, naudokitės į sveikatą ir nepamirškite paspausti CTRL+D arba pasidalinti socialiniuose tinkluose su savo draugais ir pažįstamais – jie tikrai padėkos. Ypač jeigu tokio žodynėlio prireiks staiga.
Taigi važiuojam..!
Retargetingas
Tai iš puslapio išėjusių lankytojų priviliojimas atgal ir jų pavertimas pirkėjais. Paprastai tai daroma puslapyje įdiegus tam tikrus slapukus, kurie dar kurį laiką seka „pabėgusio“ lankytojo veiklą ir kituose puslapiuose rodo reklamą, susijusią su veikla e. parduotuvėje ar puslapyje, iš kurio išėjo neapsipirkęs. Ar pastebėjote, kad socialiniuose tinkluose ar kitur yra rodoma reklama iš tos parduotuvės, kurioje buvote apsilankę? Tai retargetingo kampanijos dalis. Jie nori, kad ten grįžtumėte ir įsigytumėte tas prekes…
CPC/Paspaudimo kaina
CPC yra populiarus rinkodaros sutrumpinimas iš Cost Per Click. Lietuviškai tai vadinama paspaudimo kaina. Tai tokia reklamos forma, kai reklamos užsakovas moka ne už parodymus, o už paspaudimus. Google AdWords reklama veikia būtent tokiu principu.
CTR/PR
CTR yra sutrumpinimas iš Clich Trough Rate arba paspaudimų rodiklis lietuviškai, kuris savo ruožtu trumpinamas PR. CTR išreiškiamas procentais ir nusako, kiek procentų iš pamačiusių reklamą, ją paspaudė. Jei reklama buvo parodyta 1000 kartų, o paspaudė tik vienas žmogus, CTR yra 0,1 proc. Kuo CTR procentas didesnis, tuo reklama efektyvesnė, nes ją spaudžia daugiau žmonių.
Reklamos kanalas
Norite reklamuoti savo verslą? Jums reikia nustatyti savo reklamos tikslą ir reklamos kanalus – vietas, kuriose reklamuosite savo verslą. Reklamos kanalas gali būti lauko reklamos stendas, televizija, radijas, spausdinti laikraščiai ir žurnalai, internetas. Dar smulkiau internetas gali būti skirstomas į reklamą socialiniuose tinkluose, interneto žiniasklaidą, CPC reklamos kanalus, CPM reklamą (kai mokama už parodymus), CPA reklamą (kai mokama už pirkimą per partnerystės programą) ir t.t. Tinkamo reklamos kanalo ar kelių pasirinkimas garantuoja sėkmingą reklaminę kampaniją.
Tikslinis srautas
Jūsų puslapį internete lanko dviejų rūšių lankytojai: tie, kuriems tik įdomu, kaip atrodo jūsų puslapis ir tie, kurie nori kažką iš jūsų pirkti. Nusiteikę pirkti ar pasinaudoti jūsų teikiamomis paslaugomis yra tikslinis srautas. Tikslinis srautas paprastai ateina iš organinės paieškos, PPC reklamos, kitų reklaminių kanalų, nes domisi galimybe su jumis bendradarbiauti ar kažką įsigyti. Netikslinis srautas – įvairūs smalsuoliai, moksleiviai ir studentai, ieškantys naudingos informacijos savo referatams ar moksliniams darbams, konkurentai, stebintys, kaip pristatote savo verslą, jus aptarnaujantys SEO specialistai ar reklamos agentūrų darbuotojai ir atsitiktiniai lankytojai. Jie nieko iš jūsų neketina pirkti. Tai srautas, kurį labai sunku konvertuoti į pirkėjus.
Lead’as
Lietuviškai lead – šaltasis kontaktas. Tai jūsų siūlomomis prekėmis ar paslaugomis susidomėjęs individas ar organizacija. Paprastai šaltieji kontaktai apie jus sužino iš rekomendacijų, paieškos internete, tačiau kol kas su jumis dar nėra susisiekę dėl galimo pirkimo ar bendradarbiavimo.
Lead to Customer rate
Tai procentais išreikštas realių klientų, kurie jais tapo iš šaltųjų kontaktų kiekis. Jei turėjote 100 šaltųjų kontaktų ir tam tikros reklaminės ar pardavimų kampanijos metu sugebėjote iš jų gauti 5 realius klientus, kurie kažką iš jūsų pirko, pasirašė bendradarbiavimo sutartį, ar atliko kitą su pardavimais susijusį veiksmą, reiškia jūsų Lead-to-customer santykis yra 5 proc. Kuo šis procentas didesnis, tuo kampanija efektyvesnė. Šio termino nereikėtų maišyti su CTL – Cost per lead, kuris nusako, kiek išleidote reklamai ir pardavimų kampanijai pinigų, kad gautumėte šaltuosius kontaktus.
ROI
ROI – Return of Investment – investicijos atsipirkimas procentais. Pavyzdžiui, reklaminė kampanija kainavo 100 eurų. Iš šios reklaminės kampanijos uždirbote 180 eurų. Pelną (80 eur.) daliname iš kampanijos kainos (100 eur) ir dauginame iš 100 proc. 80/100×100=80 proc. Kuo ROI didesnis, tuo efektyvesnė jūsų reklaminė kampanija.
Konversija (konversijos rodiklis)
Kai interneto puslapio lankytojas pamato kažkur jūsų reklamą ir ant jos paspaudžia, sakome jis konvertavosi. Konversija būtent ir yra lankytojo virtimo į šaltąjį kontaktą ar net klientą procesas. Konversijos rodiklis yra procentinė išraiška, nusakanti, kiek lankytojų tapo šaltaisiais kontaktais arba klientais pamatę jūsų reklamą. Jei reklama buvo parodyta 100 žmonių, iš kurių 2 paspaudė reklamą, reiškia konversijos rodiklis yra 2 proc. Kuo konversijos rodiklis aukštesnis, tuo reklama – efektyvesnė.
Organinė paieška, SEO, SEO optimizacija, optimizavimas paieškos sistemoms
Dažniausiai naudojamas terminas SEO – Search engine optimization. Tai jūsų tinklalapio pritaikymas paieškos sistemoms, kad jis būtų randamas kuo aukštesnėse pozicijose, įvedus tam tikrus raktinius žodžius į paiešką. Lietuvoje, kaip ir didžiojoje Europos dalyje daugiausiai dirbama su Google. SEO optimizavimas paieškos sistemoms yra veiksmai, kuriuos atlieka įvairių sričių specialistai. Vienas iš reikalavimų yra tvarkingas HTML kodas. Jį sutvarko programuotojas. Kitas reikalavimas – geras tekstas su raktiniais žodžiais. Tekstą kuria arba redaguoja tekstų kūrėjai. Dar vienas Google reikalavimas – atgalinės nuorodos į jūsų puslapį. Jomis rūpinasi SEO specialistas. Visų šių veiksmų visuma siekia vieno tikslo – geresnių rezultatų organinėje paieškoje (rezultatai rodomi Google paieškoje po reklaminiais plotais). Organinės paieškos rezultatais labiau pasitikima, todėl tikslas yra patekti būtent ten.
Vidinė SEO optimizacija
Vidinė optimizacija paieškos sistemoms apima tam tikrus darbus, kurie yra atliekami siekiant pagerinti pozicijas, tinklalapio viduje. Tai dažniausiai yra vidinių nuorodų tvarkymas, tekstų redagavimas, kodo išvalymas nuo virusų, „sunkių“ dizaino elementų, mobiliosios versijos kūrimas. Vidinę SEO optimizaciją gali atlikti SEO specialistai arba programuotojai, dizaineriai, tekstų kūrėjai.
SEM
SEM yra sutrumpintas iš Search Engine Marketing. Šis terminas dabar apibūdina mokamos tekstinės reklamos kampanijas.
PPC
PPC yra Pay Per Click sutrumpinimas. Tai reklamos sistema, kai užsakovas moka tik už kiekvieną fiksuojamą reklamos paspaudimą. Tokiu principu veikia Google Adwords – mokėti reikia tik už paspaudimus, o ne reklamos parodymus.
Išorinė SEO optimizacija
Išorinė SEO optimizacija yra atgalinės nuorodos ir turinio strategija. Kiekvienam puslapiui reikalingos atgalinės nuorodos iš nesusijusių ir kitų puslapių, kurios gerina paieškos rezultatus.
SEO nuorodos, atgalinės nuorodos, backlinks
Atgalinės nuorodos arba backlink’ai yra nuorodos į jūsų puslapį iš kitų puslapių. Idealiausia, kai atgalinės nuorodos yra gaunamos susijusio turinio puslapyje. Lietuvoje tokio susijusio turinio yra mažai, todėl dažnai tokią aplinką atstoja teminiai straipsniai įvairiuose puslapiuose.
SEO straipsniai, SEO tekstai
SEO straipsniai yra talpinami įvairiuose leidiniuose. Jų tikslas pareklamuoti ne tiek patį prekės ženklą, o tam tikrą raktinį žodį su konkrečia nuoroda į užsakovo puslapį. Klasikinis SEO straipsnis yra 300-400 žodžių apimties ir gali turėti 1-2 nuorodas į kitus puslapius.
SEO tekstai – neilgi tekstai, kurių tikslas – nešti tam tikrus raktinius žodžius. Jie dažniausiai yra naudojami el. parduotuvėse, o taip pat ir MetaTitle bei Metadescription skiltyse. Išoriniame SEO tokie tekstai yra publikuojami nuorodų ir verslo kataloguose.
Mokama paieška (paid search)
Google paieškoje yra skyreliai, kur rodoma mokama reklama – rezultatai, už kuriuos yra sumokėti pinigai. Dabar Google turi 6 pozicijas mokamai reklamai – 3 virš organinės paieškos rezultatų ir 3 po pirmaisiais 10 organinės paieškos rezultatų. Seniau buvo dar daugiau pozicijų, tačiau 2018 metais populiariausios yra šios. Mokama reklama taip pat rodoma kituose puslapiuose, naudojančiuose Google AdSense platformą. Yra ir alternatyvių reklamos platformų, tačiau jos nekopijuoja organinės paieškos rezultatų stilistikos, todėl iš karto atskiriamos, kaip mokama reklama.
GDN
GDN yra Google Display Network – interneto puslapių ir programėlių tinklas, naudojantis Google AdWords reklamą. Tai milijonai puslapių visame pasaulyje. Naudojantis GDN galima nustatyti, kokioms šalims ar kokių pomėgių lankytojams bus rodoma reklama. Tai efektyvios reklamos planavimo priemonė.
Banerinė reklama (baneris)
Baneris – gana senas rinkodaros terminas, apibūdinantis reklaminį skydelį. Tai nedidelė iliustracija arba animacija, parodanti jūsų verslo reklamą. Tai vis dar efektyvi reklamos priemonė internete.
TVS (CMS)
Turinio valdymo sistema – TVS yra speciali internetinė programa, kuri naudojama valdyti jūsų interneto svetainei, keisti turinį, sukurti naujus puslapius, meniu punktus ir t.t. Populiariausia pasaulyje TVS yra nemokama. Tai WordPress. Ja sukurta daugiau nei trečdalis visų pasaulio tinklalapių. Kitos populiarios TVS yra Drupal ir Joomla, el. komercijos platformos turi savo TVS – Magento, Prestashop, Opencart ir t.t. CMS yra angliškas sutrumpinimas iš Content Management System.
Copywriting’as
Lietuviškai copywriting yra reklaminių tekstų kūrimas. Reklaminius tekstus kuria reklaminių tekstų kūrėjai – copywriteriai. Ši tekstų rūšis skiriasi nuo literatūrinių ir žurnalistinių bei akademinių tekstų, nes yra orientuota į komerciją ir pardavimus, o ne informavimą ir švietimą ar pramogą.
Internetinis marketingas
Internetinis marketingas – tai rinkodaros šaka, apibūdinanti visas rinkodaros priemones, taikomas interneto erdvėje. Tai viena iš efektyviausių rinkodaros priemonių.
Interneto rinkodara
Interneto rinkodara yra tas pats internetinis marketingas. Tai lietuviškas pavadinimas ir reiškia lygiai tą patį – rinkodaros priemones interneto erdvėje.
A/B testavimas
A/B testavimas yra rinkodaros procesas, kai sukuriami du skirtingi pardavimų puslapiai (A ir B) ir paleidžiami tuo pačiu metu (slapukais nustatoma, kiek ir kam rodomi puslapiai). Puslapiai parduoda tą patį, tik turi skirtingą informacijos išdėstymą, iliustracijas, kvietimo veikti mygtukus. Net tekstas gali būti skirtingas. Po kurio laiko sulaukus tam tikro lankytojų skaičiaus, analizuojami pardavimų rezultatai. Tada paaiškėja, kuri puslapio versija dirbo efektyviau ir atvedė daugiau klientų ar potencialių klientų. Efektyvesnė versija yra paliekama visam laikui.
Nors A/B testavimas yra užuomina į 2 variantų bandymus, iš esmės galima bandyti kiek tik norite versijų, kad ir penkias, ir taip rinktis geriausią variantą.
B2B
B2B yra Business-to-Business sutrumpinimas. Tai reiškia, kad prekės arba paslaugos yra teikiamos įmonės ir dirbama su kitomis įmonėmis. Lietuviškai šis terminas dar kartais išverčiamas kaip „verslas verslui“.
B2C
B2C yra Business-to-Customer sutrumpinimas. Jis reiškia, kad verslas savo paslaugas ar prekes parduoda privačiam vartotojui, pavieniams asmenims.
C2C ir C2B
Retesni rinkodaros terminai C2C (Customer-to-Customer) ir (Customer-to-Business) apibūdina paslaugas, kurias privatus asmuo teikia kitiems privatiems asmenims ar verslui. C2C verslo pavyzdys – asmeniniais skelbimai, kur daiktus internete parduoda privatūs asmenys privatiems asmenimis. C2B apibūdina paslaugas, kurias teikia laisvai samdomi specialistai verslui dirbdami pagal individualią veiklą.
Bounce rate
Bounce rate – („atšokimo“ „atmetimo“) reitingas procentais, kuris nusako, kiek lankytojų išėjo iš puslapio vos tik jį atsidarę. Kuo bounce rate mažesnis, tuo geriau – reiškia atėję lankytojai dažniau liko puslapyje ir apsilankė kituose puslapiuose ieškodami informacijos. Google požiūriu tai yra vartotojams naudingo puslapio bruožas, skatinamas aukštesnėmis pozicijomis paieškoje.
Call to action
Call to Action terminas lietuviškai žinomas, kaip kvietimas veikti kažką padaryti interneto puslapyje: paspausti tam tikrą nuorodą, užpildyti specialią formą arba parašyti el. paštu, prenumeruoti atnaujinimus socialiniuose tinkluose. Kvietimas veikti gali būti stilizuotas arba tiesiog sakinys tekste, nurodantis, ką lankytojas toliau turėtų daryti.
AdWords
Populiariausia pasaulyje CPC reklamos sistema yra Google AdWords. Reklama rodoma milijonuose tinklalapių, Būtent ši reklama paverčia Google kompanija viena turtingiausių ir didžiausių kompanijų pasaulyje. Dalyvavimas programoje yra nemokamas. Bet kas, turintis Gmail pašto paskyrą gali prisijungti ir pradėti reklamuoti savo puslapį.
Turinio strategija
Turinio išnaudojimas rinkodaros tikslais yra turinio strategija. Tai taisyklių rinkinys, kuriame nurodyta, koks įmonės turinys turi būti kuriamas, kur publikuojamas, kaip apipavidalinamas ir kokių tikslų juo siekiama. Turinio strategija apima visų rūšių turinį – tekstinį, vaizdinį, socialinių tinklų žinutes ir t.t. Tai bet koks viešai prieinamas turinys, kurios tikslas – populiarinti prekės ženklą ir skatinti pardavimus tiesiogiai arba netiesiogiai.
Naujienlaiškių rinkodara
Naujienlaiškis, kartais dar naudojamas ir angliškas terminas newsletteris, yra siunčiamas klientams el. paštu siekiant populiarinti prekės ženklą ir paskatinti tam tikrų prekių ar paslaugų pardavimus. Naujienlaiškiai gali būti patys įvairiausi savo forma ir turiniu. Viskas priklauso nuo jų tikslo ir turimos klientų el. pašto adresų duomenų bazės.
UX
UX yra sutrumpinimas iš User eXperience – vartotojų patirtis. Turima omenyje, kokia yra vartotojų patirtis naršant interneto puslapiuose. UX specialistai stengiasi sukurti puslapį patogesnį naudoti visiems vartotojams, kuriame lengva rasti reikalingą informaciją. Paprastuose reprezentaciniuose puslapiuose tai padaryti gana nesudėtinga, bet didesniuose ir daug turinio turinčiuose tinklalapiuose be UX specialistų išsiversti sunkoka.
Blogas/tinklaraštis
Blog – angliškas tinklaraščio pavadinimas. Tai asmeninis arba verslo leidinys internete, kurio tikslas – pasidalinti asmenine ar autoriaus nuomone vienais ar kitais klausimais ir įtraukti skaitytojus į diskusiją. Įmonės tinklaraštis daugiau apima įmonės veiklą, tos rinkos naujienas, įmonės naujienas, pranešimus spaudai ir kitokią komercinę informaciją. Asmeninis blogas gali būti asmeninės nuomonės skelbimo platforma. Tinklaraštis yra rašomas. Alternatyvus formatas – vlogas arba video blogas – kai visa informacija pateikiama vaizdo klipo formatu. Dažniausiai tam naudojama Youtube platforma.
Praleidome svarbų terminą? Parašykite komentaruose, kokį konkrečiai? Su malonumu šį žodynėlį papildysime.
Patiko turinys? Pasidalinkite juo soc.tinkluose!
Parašykite komentarą